Napęd elektryczny do roweru – czy warto się na to skusić?

6 września 2020
ok. 3 minut czytania

Nie wiem jak Wy, ale osobiście dostrzegam, że nasze społeczeństwo coraz bardziej przesiada się na rowery. Nic dziwnego. Większa ilość ścieżek rowerowych, niższe koszty eksploatacji względem samochodów, czy możliwość uprawiana dodatkowej aktywności fizycznej w drodze do siedzącej pracy, to dla wielu osób doskonała alternatywa.

Tradycyjny rower może jednak nie wystarczyć każdemu. Chcąc poruszać się jeszcze szybciej lub przemierzać dalsze trasy, dodatkowy napęd elektryczny powinien okazać się strzałem w dziesiątkę.

Jakie zalety ma silnik elektryczny do roweru?

  • Nie musisz kupować kolejnego roweru lub sprzedawać poprzedniego. Zostajesz z Twoim sprzętem, do którego najprawdopodobniej już udało Ci się przyzwyczaić.
  • Jazda na rowerze z silnikiem elektrycznym nie jest tak męcząca. Oprócz zwykłego lenistwa, daleka podróż do np. pracy na rowerze nie musi skończyć się tym, że dotrzesz na miejsce zmęczony i spocony.
  • Korzystając ze ścieżek rowerowych, możesz oszczędzać sporo czasu w porównaniu do chociażby zwykłych skuterów.
  • Bardzo niskie koszty eksploatacji.

To oczywiście nie wszystkie z zalet, a wyłącznie te, które od razu przychodzą mi na myśl, gdy tylko słyszę o rowerach z napędem elektrycznym. Całkiem możliwe, że uda Ci się odkryć ich jeszcze więcej. Wszystko zależy od Twoich potrzeb i preferencji.

Czy napęd elektryczny w rowerze może mieć jakieś wady?

Wypisałem już wcześniej zalety, więc wypadałoby wspomnieć również o ewentualnych wadach. Podobnie jak większość rzeczy, silniki elektryczne w rowerach, również nie muszą być idealnym wyborem dla każdego.

  • Przede wszystkim, wadą może być cena. Choć w mojej opinii nie warto przesadnie żałować na swoją wygodę, tak elektryczne silniki do rowerów potrafią kosztować nawet kilka razy więcej niż motorower w całkiem niezłym stanie.
  • Możesz się odrobinę rozleniwić. Jeżeli jeździsz na rowerze tylko dla przyjemności i nie przemierzasz dalekich tras, być może warto pozostać przy tradycyjnym wariancie. Szczególnie wtedy, gdy nie jesteś przesadnie aktywną osobą.
  • Jazda na rowerze z napędem elektrycznym to raczej sezonowa zabawa, choć oczywiście zależy gdzie… W kraju takim jak Polska, gdzie lato nie trwa przez cały rok, a stosunkowo często zdarzają się deszcze — choć znam wielu śmiałków — nie wiem, czy chciałbyś jeździć na rowerze przez cały rok bez względu na warunki.

Zanim zdecyduje się na zakup takiego napędu, warto przemyśleć szczególnie ostatni z tych punktów. Napęd elektryczny do roweru to zwykle niemała inwestycja, a nie każdy weźmie pod uwagę to, że takie rozwiązanie jest mocno sezonowe i prawdopodobnie nie zastąpi mu w pełni chociażby samochodu.

Ile to kosztuje?

Kompletne zestawy z bateriami potrafią kosztować nawet w okolicach kilku tysięcy złotych. Przed takim zakupem, warto skonsultować się ze specjalistą i zapytać o możliwość ewentualnego montażu. Choć nie powinien on być dla osób technicznych wybitnie skomplikowany, bez posiadania wystarczającej wiedzy na temat działania rowerów, samodzielne próby mogą okazać się bardzo frustrujący i po prostu trudne. Polecałbym mimo wszystko skorzystać z pomocy fachowca, bo być może sklep, w którym dokonasz zakupu, zaoferuje Ci montaż w cenie lub za niewielką opłatą. Ponadto, dobrze by było pierw spróbować jazdy rowerem z napędem elektrycznym podczas zwykłej przejażdżki, bo choć brzmi to bardzo kusząco na tak zwanym papierze, w rzeczywistości taki  środek transportu wcale nie musi odpowiadać każdemu.

Jeśli chodzi o koszty samej eksploatacji, po przeliczeniu zużywanej energii, wynoszą one obecnie około 1-2 zł na 100 kilometrów, choć zależy to oczywiście od kilku czynników i dokładne koszty powinniście przeliczyć sami na podstawie między innymi Waszych cen prądu i zasięgu konkretnego akumulatora (który też prawdopodobnie może różnić się w zależności od chociażby masy roweru i Waszej). Nadal nie powinny to być jednak zawrotne sumy, będąc — na tle wielu innych środków transportu, w tym przypadku takie rowery wypadają niezwykle korzystnie.